| Drie keer per dag eten is gezond! |
|
|
|
Maart 2008. Volgens Amerikaanse onderzoekers kan iemand door 1 keer per dag te eten de kans op hart en vaatziekte juist verhogen. Mensen proberen soms 1 keer per dag te eten om af te vallen. Drie keer per dag eten is toch het gezondste volgens onderzoek.De vrijwilligers werden verdeeld in twee groepen. De onderzoekers van het Amerikaanse ministerie van Landbouwen het National Institute on Aging(NIA) bepaalde hoeveel en hoe vaak de groepen moesten eten. De ene groep begon met een dieet van een maaltijd per dag voor acht weken, de andere groep at drie maaltijden per dag. In totaal kregen beide groepen evenveel calorieën binnen. Na deze periode wisselden de groepen van dieet, zodat elke deelnemer als zijn eigen controlepersoon fungeerde, tussentijds werden de proefpersonen getest. In de periode dat ze een maaltijd per dag aten, hadden de deelnemers een aanmerkelijk hoger cholesterolgehalte dan tijdens de periode dat ze driemaal daags aten. Verder steeg de bloedsuikerspiegel omdat het lichaam minder insuline aanmaakte en ging de bloeddruk omhoog. Daardoor nam de kans op hart- en vaatziekten toe, ondanks dat het eenmaal per dag eten wel zorgde voor minder vet en een lager gewicht. De bevindingen zijn gepubliceerd in de wetenschappelijke tijdschrijften, American Journal of Clinical Nutrition. (bron: Elsevier.nl |