Algemeen
Witte groente of fruit verlaagt kans op een beroerte | Witte groente of fruit verlaagt kans op een beroerte |
|
|
|
|
Zij deed het onderzoek met collega’s van Wageningen University en het RIVM in Bilthoven. Uit eerder onderzoek onder ruim twintigduizend mannen en vrouwen uit Amsterdam, Doetinchem en Maastricht (gemiddeld 41 jaar) die bij aanvang geen hart- en vaatziekten hadden, bleek dat het eten van rauwe groente en fruit het risico op een beroerte aanzienlijk verlaagt. Kleurgroepen
Met dezelfde gegevens is onderzocht of er een relatie is tussen de kleur van groente en fruit en het krijgen van een beroerte. De kleur van het eetbare deel van groente en fruit geeft aan dat ze mogelijk beschermende stoffen zoals carotenoïden en flavonoïden bevatten. Een groep van 20.069 volwassenen vulde een uitgebreide vragenlijst in over hun gebruikelijke eetpatroon in het afgelopen jaar. Groenten en fruit werden in vier kleurgroepen ingedeeld: Kleurgroep groen met bladgroenten, zoals spinazie en sla, kleurgroep geel/oranje zoals citrusvruchten en worteltjes, rood/paars met tomaat, aardbeien en blauwe druiven en de witte kleurgroep met appels en peren (aandeel 55 procent binnen de groep), naast onder andere banaan en bloemkool. Wit en oranje
Witte (36 procent) en oranje/gele (29 procent) groenten en fruit leverden de hoogste bijdrage aan de totale groente- en fruitconsumptie. De deelnemers werden tien jaar gevolgd, waarvan bij 233 personen een beroerte werd vastgesteld. Er werd geen verband gevonden van de consumptie van groenten en fruit uit de kleurgroepen groen, geel/oranje en rood/paars met het optreden van een beroerte. Appel Dit is de eerste studie waarbij naar kleuren van groenten en fruit is onderzocht. Het is daarom noodzakelijk dat deze bevindingen eerst worden bevestigd in ander onderzoek voordat hier conclusies aan worden verbonden.
"Met bijvoorbeeld een appel als tussendoortje kun je de inname van witte groenten en fruit makkelijk verhogen", zegt onderzoekster Linda Oude Griep. Tegelijk waarschuwt het onderzoeksteam om de consumptie van groenten en fruit uit de overige kleurgroepen niet te verminderen, omdat die andere belangrijke voedingsstoffen bevatten die mogelijk beschermen tegen andere ziekten. |