Hart en Vaten
Bier kan risico op hart- en vaatziekten verlagen | Bier kan risico op hart- en vaatziekten verlagen |
|
|
|
|
Uit eerder onderzoek bleek dat alleen wijn dit effect had. Daarom deden de Italianen een meta-analyse van zoveel mogelijk wetenschappelijke studies. In totaal vergeleken ze de drinkgewoontes van 200.000 mensen met elkaar. Ze vonden dat een matige consumptie van bier, ongeveer twee glazen per dag voor mannen en een voor vrouwen, het risico op hart- en vaatziekten kan verlagen. Het risico van bierdrinkers is soms zelfs 31 procent lager dan dat van geheelonthouders. “We hebben het effect van bier en wijn apart van elkaar bekeken. Eerst zagen we een risicoverlaging, maar zodra mensen meer dronken, verdween dit voordeel en werd de kans op hart- en vaatziekten hoger”, zegt onderzoeksleider Simona Costanzo. Voorzichtig De auteurs benadrukken dat bier- en wijndrinkers voorzichtig moeten zijn met het interpreteren van de resultaten. “Wijn en bier zijn onderdeel van iemands levensstijl”, zegt Augusto Di Castelnuovo, hoofd van de statistiekafdeling. “Mensen die zich beperken tot één glas, eten waarschijnlijk ook gezond, op tijd en wellicht samen met familie of vrienden.” De onderzoekers vragen zich af of het gezondheidseffect te verklaren is door alleen de alcohol of ook door andere ingrediënten in beide dranken. In bier en wijn zitten bijvoorbeeld polyphenolen, die mogelijk goed zijn voor het hart. (Bron : NU.nl) |