PatientenPlatform

tekstgrootte

A+ | A- | Reset
Voorpagina arrow Hart en Vaten arrow Cacao goed voor bloedvaten
Cacao goed voor bloedvaten PDF Afdrukken E-mail

Donkere chocolade is goed voor het endotheel van de bloedvaten, blijkt uit onderzoek door de universiteit van Yale (VS).
Dit endotheel is een bedekkend laagje cellen aan de binnenzijde van de bloedvaten. Het is glad en bevordert zo de bloeddoorstroming. Als dat niet het geval is, blijft cholesterol gemakkelijker hangen en wordt de bloeddoorstroming gehinderd.
Cacao bevat flavenoïden, een groep van antioxidanten, die ook voorkomen in groenten, fruit, wijn en groene thee. De onderzoeksresultaten suggereren niet zozeer dat mensen nu dagelijks chocolade moeten gaan eten, maar duiden er wel op dat cacao en andere voedingsmiddelen de rijk zijn aan flavenoïden een gunstig effect hebben voor hart en bloedvaten.

(Bron : GZND.nl)