Hart en Vaten
Nieuwe verklaring over melk na commotie | Nieuwe verklaring over melk na commotie |
|
|
|
|
Hiermee herroepen ze een persbericht uit november vorig jaar van de Wageningse universiteit. In het persbericht werd gesteld dat melk goed is tegen hart- en vaatziekten. Hierover ontstond grote commotie. Een van de auteurs, Walter Willett van de Amerikaanse Harvard-universiteit en eredoctor aan de universiteit van Wageningen, eiste dat het persbericht werd ingetrokken, omdat de onderzoeksgegevens extreem verdraaid zouden zijn en de feiten verkeerd zouden zijn weergegeven. Later liet hij die eis varen. Verklaring Beide partijen hebben wekenlang overlegd over een gezamenlijke verklaring, die dinsdag uiteindelijk is gepresenteerd. In de verklaring staat dat op basis van deze studie geen aanbevelingen gedaan kunnen worden over de consumptie van melk. In de studie legden de wetenschappers verschillende onderzoeken over de gezondheidseffecten van melk naast elkaar. De uitspraak in het persbericht over het verband tussen melk en hart- en vaatziekten is gebaseerd op vier gecombineerde Europese studies, waaruit blijkt dat de kans op hart- en vaatziekten bij mensen die tot drie glazen melk per dag drinken kleiner wordt. Andere delen Uit andere delen van de studie, die in de Verenigde Staten zijn uitgevoerd, is volgens de wetenschappers gebleken dat de kans op hartaanvallen of beroertes niet kleiner of groter wordt door het drinken van melk.
Het oorspronkelijke artikel zoals het gepubliceerd werd in de American Journal of Clinical Nutrition, zal niet gewijzigd worden, staat in de verklaring. |