Kanker
Veel vis verkleint kans op darmkanker | Veel vis verkleint kans op darmkanker |
|
|
|
|
WAGENINGEN - Wie wekelijks een keer vis eet, heeft 4 procent minder kans op kanker in de dikke darm. Bij drie keer in de week vis op het menu is dat 12 procent, want de kans daalt met 4 procent per keer.
Onderscheid Als de ene vissoort wel beschermt en de andere niet, dan verklaart dat misschien de bescheiden omvang van het effect dat Geelen heeft gevonden. "We hebben geen onderscheid kunnen maken naar het soort vis", zegt de onderzoeker. "Anders hadden we misschien sterkere effecten gevonden." Geelen gebruikte voor haar onderzoek gegevens van collega's die onder leiding van Ellen Kampman en Pieter van 't Veer voor het Wereld Kanker Onderzoekfonds literatuurstudies hebben verricht naar de rol van voeding bij het ontstaan van kanker. Eind oktober publiceert dat fonds een rapport over het verband tussen leefstijl en kanker. (Bron : ANP) |