|
Minder zout houdt kinderen dun |
|
|
|
februari 2008. Kinderen die minder zout eten, drinken minder frisdranken. Hierdoor lopen ze minder risico op hoge bloeddruk en obesitas.
Wanneer kinderen tussen de 4 en 18
jaar hun zoutinname halveren, drinken ze twee glazen frisdrank minder
per week. Dit scheelt ze 250 kilocalorieën per week, aldus Britse
onderzoekers. Wanneer ze minder zout eten, hebben de kinderen namelijk
simpelweg minder dorst. Per gram zout, kan dit 100 ml per dag schelen.
Voor dit onderzoek ondervroegen de wetenschappers in 1997 meer dan 2000
jonge mensen tussen 4 en 18 jaar in Groot-Brittannië. Volgens dr. Feng
He van St. George's University in Londen is er een sterke link tussen
frisdrank en obesitas bij jonge mensen.
Zout
Volgens de American Heart Association is het gezond om niet meer dan
2,3 gram zout per dag te eten. Het meeste zout dat Amerikanen en
Engelsen eten zit in producten als tomatensaus, soep, blikvoeding en
kant-en-klaarmaaltijden. Ouders zouden dus beter de labels van
producten moeten controleren op zout en het zoutvaatje van tafel moeten
halen.
(Bron : gezondheidsnet.nl)
|